MEEDIAKUNST 1930 – 60
Raadio
Guglielmo Marconi (1874 – 1937) teeb esimesed edukad raadiotelegraafi katsed 1895. Raadio leiutamiseni eelnes peaagu terve sajand katseid ja teooriaid elektromagnetlainete vallas. Marconi täiustab antenni ja saavutab signaali edastamise suurte vahemaade taha. Marconi asutab ka esimesed raadiotehnoloogia firmad, mis kuni 1950 on sidetehnikas tooniandvad.
1900 brasiillane Landell de Moura kannab esimesena üle inimhäält. 1904 võetakse kasutusele raadiolambiga vastuvõtja. Raadio on esialgu telegraafi ja telefoni taoline personaalse info edastamise vahend, kuigi märgatakse, et teadet kuulevad kõik, kes on saatja peale häälestatud.
1916 USA Pittsburgi raadioamatöör ja leidur Westinghouse raadiofirma insener Frank Conrad hakkas oma (lühilaine) raadiosaatjast sõpradele laskma regulaarselt (kahel päeval nädalas, kolmapäeval ja laupäeval) muusikat, uudiseid ja reklaame. Varsti kuulasid raadiot ka võõrad raadiohuvilised vastuvõtjaid ning tema raadiosaatja kuulamiseks hakati müüma spetsiaalseid odavaid. See oli esimene ringhäälinguraadio. 1920 asutatakse Conradi raadiosaatja baasil esimene kommertsraadiojaam KDKA ning algab USAs ringhäälinguraadiote buum, kiiresti kujuneb klassikaline raadioprogramm. Euroopas asutatakse samuti raadiojaamad 1920-ndatel, kui massiliseks saab raadio alles 1930-ndatel. Euroopas on igal riigil tavaliselt üks suur raadiosaatja, alternatiivraadiod on enamasti keelatud. Eesti esimene ringhäälingu saade tehti 1924
Esimesed laiatarbe-vastuvõtjad olid nn detektorvastuvõtjad, mis ei vajanud vooluallikat või hiljem vajasid vaid patareisid. Hiljem lisati raadiotele võimendus ja kõlarid.
1920-ndatel hakkasid Euroopas salaja tegutsema illegaalsed piraatraadiojaamad, mida võiks tinglikult nimetada ka omamoodi kunstiväljenduseks.
Filippo Tommaso Marinetti LA RADIA (1933)
|
1932 esimene katse teha teadlikult raadiokunsti Filippo Tommaso Marinetti’s sintesi radiofoniche. – 5 raadiokompositsiooni, mis koosnesid müraelementidest, mis pidid inimesi otse ärritama, ilma mõtlemiseta (idee laenatud dramaturg Antoine Artaud`lt).
1. Marinetti‟s first sintesi radiofonica, An Acoustical Landscape, is made of three blocks of sounds: a fire‟s crackling, a water‟s lapping, and the whistle of a blackbird:
“An Acoustical Landscape
The whistle of a blackbird envious of the fire‟s crackle ended up putting out the water‟s
whispery gossip
10 seconds of lapping.
1 second of crackling.
8 seconds of lapping.
1 second of crackling.
5 seconds of lapping.
1 second of crackling.
19 seconds of lapping.
1 second of crackling.
25 seconds of lapping.
1 second of crackling.
35 seconds of lapping.
6 seconds of blackbird whistling.
(dramaatiliste pausidega)
2. “Drama of distances
11 seconds a military march in Rome.
11 seconds a tango being danced in Santos.
11 seconds of Japanese religious music being played in Tokyo.
11 seconds of a lively rustic dance in the Varese countryside.
11 seconds of a boxing match in New York.
11 seconds of street noise in Milan.
11 seconds of a Neapolitan love song sung in the Copacabana Hotel in Rio de
Janeiro”
(pausideta)
3. “Silences speak among themselves
15 seconds of pure silence.
A flute‟s do re mi.
8 seconds of pure silence.
A flute‟s do re mi.
29 seconds of pure silence.
A piano‟s sol.
A trumpet‟s do.
40 seconds of pure silence.
A trumpet‟s do.
An infant‟s wah wah.
11 seconds of pure silence.
An eleven year old girl‟s stupefied ooooh
4. Battle of Rhythms
A prudent and patient slowness expressed by means of the tap tap tap of water drops
first cut off then killed off by
A flying elasticity composed of arpeggios of piano notes first cut off then killed off
by
A loud ringing of an electric doorbell first cut off and then killed off by
A three minute long silence first cut off and then killed off by
A toiling key in lock tat rum ta trac followed by
A one minute long silence.
5. “Building a Silence
1) Build a wall on the left with a drum roll (one half minute)
2) Build a wall on the right with trumpeting – shouting – auto tram a squealing of
capital (one half minute)
3) Build a floor with the gurgling of water in pipes (one half minute)
4) Build a ceiling terrace with the chip chip srschip of sparrows and swallows (20
seconds).”
Helisalvestus
Magnetiline helisalvestus oli leiutatud juba 19. sajandil, kuid raadiotöös a vähem mujal laialt kasutatavaks muutus alles 1930.ndatel.
1940ndatel hakkas raadioinsener ja helikunstnik Pierre Schaeffer katsetama helisalvestustega ja nimetas selle musique concrete
Schaeffer leiutas magnetofoni baasil sampleri eelkäijad fonogeeni ja morlofoni.
TELEVISIOON
1925 John Logie Baird näitab Londonis mehhaanilist televisioonisüsteemi.
1935 vene päritolu USA firma RCA insener Vladimir Zworykin arendab ungarlase Kálmán Tihanyi patentide abil täiselektroonilise televisiooni. Euroopas arendavad süsteemi edasi Marconi firma ja Saksamaa insenerid.
TV jääb peale II maailmasõda riigi monopoliks kogu maailmas. Kunsti tehti vähe aga vahel näidati mõjuvalt moodsat kunsti ,
No comments:
Post a Comment